Det tvärfunktionella perspektivet – en blomstrande succé

Maria Wieloch

Kategorichef Frukt & Grönt, ICA Sverige AB



Maria Wieloch, idag Kategorichef för Frukt & Grönt  ICA Sverige AB, tidigare Kategorichef för Blommor  ICA Sverige AB, berättar om den framgång ICA uppnådde genom att arbeta med ett tvärfunktionellt perspektiv i ett affärsutvecklingsprojekt i mångmiljardsklassen.  Hon ger här sina lärdomar och rekommendationer om hur man lyckas nå optimal framgång för affären och verksamheten genom att arbeta tvärfunktionellt i organisation och verksamhet.

Efter att ha drivit och deltagit i flera projekt inom ICA är det tydligt för mig att för att nå nya mål med affären behöver man allt som oftast ta hänsyn till hela eller delar av organisationen. Det tvärfunktionella perspektivet glöms ibland bort vilket kan leda till ineffektivitet och missyckande genom t ex ”Not invented here”-syndromet. Det är otroligt viktigt att tidigt i utvecklingsprocessen identifiera de funktioner och kompetenser som på ett eller annat sätt kommer bidra till det slutliga resultatet, men som också blir påverkade av eventuella förändringar. Det är också viktigt att vid inledande diskussioner om resurser och prioriteringar göra en noggrann kartläggning och sen löpande  under projektets gång förankra och kommunicera löpande med samtliga intressenter.

Genom ett tvärfunktionellt synsätt och projektmodell ser vi på ICA att vi lyckas med våra projekt Ett av succeprojekten som ICA drivit under åren är att lyfta ICAS blomaffär till nya höjder, och detta projekt har drivits tillsammans med Crozz. Crozz identifierade snabbt möjliga vägar framåt, hela tiden med det tvärfunktionella perspektivet för ögonen. Kombinationen av deras fantastiska projektledning och lösningar för helheten av affären tillsammans med ICAs erfarenhet och kunskap inom kategorin skapade framgång både externt som internt på ICA.

Vi ser att resultaten av detta projekt med ett tvärfunktionellt perspektiv blir bestående då alla tidigt är med på tåget, förändringarna blir snabbt och på ett naturligt sätt en del av det nya. Projektet utvecklade bl a butiksdriften, säljlösning, utbildning, logistik och interna arbetssätt och funktioner för att lyckas ta en ledande position inom blommor i dagligvaruhandeln i Sverige.

Genom ett lyckat samarbete med Crozz kunde vi öka ICA Sverige ABs affär inom blommor med 50% på tre år. Att Anna Christiansson, senior Business & Management konsult på Crozz dessutom har ett skarpt öga för övergripande processer och ett otroligt proffsigt, men prestigelöst förhållningssätt till dem hon möter gör att hon snabbt vinner förtroende och kommer affären och människorna nära, även detta en nyckel för ett lyckat resultat!

Mer läsning

Vi på Crozz önskar dig en härlig sommar!

Vi på Crozz önskar dig en härlig sommar!

Snart är det dags för sommarsemester och med den välförtjänt vila. Vi ser fram emot en lång frukost i morgonsolen, dagar ute i naturen, på stranden, i båten och kvällar med familj och vänner eller bara i lugnet av eget sällskap. Vi ska ladda batterierna. För knappt 2...

läs mer
Crozz arbetar för en bättre folkhälsa!

Crozz arbetar för en bättre folkhälsa!

Som stolt och engagerad samarbetspartner till Generation PEP ser vi på Crozz fram emot torsdag den 12 maj, då Generation PEP presenterar den årliga "PEP-RAPPORTEN" i Riksdagshuset. Generation PEP har i fyra år släppt den mest omfattande undersökningen i...

läs mer
Crozz + Insight Consulting = utveckling av ledare och team

Crozz + Insight Consulting = utveckling av ledare och team

Idag ställs helt andra krav på ledare, chefer och medarbetare. Vi påverkas av att vår omvärld förändras i en snabbare takt och är mer komplex än någonsin tidigare. För att möta den ökade efterfrågan på utvecklingsinsatser för ledare och medarbetare utökar Crozz...

läs mer