Maria Wieloch, idag Kategorichef för Frukt & Grönt på ICA Sverige AB, tidigare Kategorichef för Blommor på ICA Sverige AB, berättar om den framgång ICA uppnådde genom att arbeta med ett tvärfunktionellt perspektiv i ett affärsutvecklingsprojekt i mångmiljardsklassen. Hon ger här sina lärdomar och rekommendationer om hur man lyckas nå optimal framgång för affären och verksamheten genom att arbeta tvärfunktionellt i organisation och verksamhet.
Efter att ha drivit och deltagit i flera projekt inom ICA är det tydligt för mig att för att nå nya mål med affären behöver man allt som oftast ta hänsyn till hela eller delar av organisationen. Det tvärfunktionella perspektivet glöms ibland bort vilket kan leda till ineffektivitet och missyckande genom t ex ”Not invented here”-syndromet. Det är otroligt viktigt att tidigt i utvecklingsprocessen identifiera de funktioner och kompetenser som på ett eller annat sätt kommer bidra till det slutliga resultatet, men som också blir påverkade av eventuella förändringar. Det är också viktigt att vid inledande diskussioner om resurser och prioriteringar göra en noggrann kartläggning och sen löpande under projektets gång förankra och kommunicera löpande med samtliga intressenter.
Genom ett tvärfunktionellt synsätt och projektmodell ser vi på ICA att vi lyckas med våra projekt Ett av succeprojekten som ICA drivit under åren är att lyfta ICAS blomaffär till nya höjder, och detta projekt har drivits tillsammans med Crozz. Crozz identifierade snabbt möjliga vägar framåt, hela tiden med det tvärfunktionella perspektivet för ögonen. Kombinationen av deras fantastiska projektledning och lösningar för helheten av affären tillsammans med ICAs erfarenhet och kunskap inom kategorin skapade framgång både externt som internt på ICA.
Vi ser att resultaten av detta projekt med ett tvärfunktionellt perspektiv blir bestående då alla tidigt är med på tåget, förändringarna blir snabbt och på ett naturligt sätt en del av det nya. Projektet utvecklade bl a butiksdriften, säljlösning, utbildning, logistik och interna arbetssätt och funktioner för att lyckas ta en ledande position inom blommor i dagligvaruhandeln i Sverige.
Genom ett lyckat samarbete med Crozz kunde vi öka ICA Sverige ABs affär inom blommor med 50% på tre år. Att Anna Christiansson, senior Business & Management konsult på Crozz dessutom har ett skarpt öga för övergripande processer och ett otroligt proffsigt, men prestigelöst förhållningssätt till dem hon möter gör att hon snabbt vinner förtroende och kommer affären och människorna nära, även detta en nyckel för ett lyckat resultat!