Det tvärfunktionella perspektivet – en blomstrande succé

Maria Wieloch

Kategorichef Frukt & Grönt, ICA Sverige AB



Maria Wieloch, idag Kategorichef för Frukt & Grönt  ICA Sverige AB, tidigare Kategorichef för Blommor  ICA Sverige AB, berättar om den framgång ICA uppnådde genom att arbeta med ett tvärfunktionellt perspektiv i ett affärsutvecklingsprojekt i mångmiljardsklassen.  Hon ger här sina lärdomar och rekommendationer om hur man lyckas nå optimal framgång för affären och verksamheten genom att arbeta tvärfunktionellt i organisation och verksamhet.

Efter att ha drivit och deltagit i flera projekt inom ICA är det tydligt för mig att för att nå nya mål med affären behöver man allt som oftast ta hänsyn till hela eller delar av organisationen. Det tvärfunktionella perspektivet glöms ibland bort vilket kan leda till ineffektivitet och missyckande genom t ex ”Not invented here”-syndromet. Det är otroligt viktigt att tidigt i utvecklingsprocessen identifiera de funktioner och kompetenser som på ett eller annat sätt kommer bidra till det slutliga resultatet, men som också blir påverkade av eventuella förändringar. Det är också viktigt att vid inledande diskussioner om resurser och prioriteringar göra en noggrann kartläggning och sen löpande  under projektets gång förankra och kommunicera löpande med samtliga intressenter.

Genom ett tvärfunktionellt synsätt och projektmodell ser vi på ICA att vi lyckas med våra projekt Ett av succeprojekten som ICA drivit under åren är att lyfta ICAS blomaffär till nya höjder, och detta projekt har drivits tillsammans med Crozz. Crozz identifierade snabbt möjliga vägar framåt, hela tiden med det tvärfunktionella perspektivet för ögonen. Kombinationen av deras fantastiska projektledning och lösningar för helheten av affären tillsammans med ICAs erfarenhet och kunskap inom kategorin skapade framgång både externt som internt på ICA.

Vi ser att resultaten av detta projekt med ett tvärfunktionellt perspektiv blir bestående då alla tidigt är med på tåget, förändringarna blir snabbt och på ett naturligt sätt en del av det nya. Projektet utvecklade bl a butiksdriften, säljlösning, utbildning, logistik och interna arbetssätt och funktioner för att lyckas ta en ledande position inom blommor i dagligvaruhandeln i Sverige.

Genom ett lyckat samarbete med Crozz kunde vi öka ICA Sverige ABs affär inom blommor med 50% på tre år. Att Anna Christiansson, senior Business & Management konsult på Crozz dessutom har ett skarpt öga för övergripande processer och ett otroligt proffsigt, men prestigelöst förhållningssätt till dem hon möter gör att hon snabbt vinner förtroende och kommer affären och människorna nära, även detta en nyckel för ett lyckat resultat!

Mer läsning

Glad Påsk önskar vi på Crozz

Glad Påsk önskar vi på Crozz

Crozz - Vi är specialisterna på rekrytering och consulting inom Commercial, Marketing, Communication, HR och Ekonomi. Hör av dig till Cecilia Jegander, Louise Junghahn eller Anna Christiansson om du vill ha professionell hjälp med att långsiktigt utveckla din...

läs mer
Crozz växer och välkomnar Cecilia Jegander

Crozz växer och välkomnar Cecilia Jegander

Den 1a februari välkomnar vi varmt vår nya kollega Cecilia Jegander som blir ett värdefullt tilllskott till vårt team och som rekryteringskonsult hos Crozz. Cecilia har de senaste åren etablerat sig som senior executive search- och rekryteringskonsult med stor...

läs mer
Till jul tänker vi på barnen!

Till jul tänker vi på barnen!

I år väljer Crozz att ge en julgåva till Giving People, en organisation som arbetar för att minska utanförskapet för barn och fånga upp familjer som är i fattigdom eller på väg in i det. 232 000 barn lever i fattigdom i Sverige idag och snabba...

läs mer
Strategi för tillväxt

Strategi för tillväxt

Åsa har sin bakgrund och erfarenhet från flera olika managementpositioner inom commercial och marketing på internationella företag. Det har varit på både produkt- och tjänstesidan och hon har haft förmånen att arbeta med det hon tycker...

läs mer
Utvärdera och rekrytera professionellt till styrelser

Utvärdera och rekrytera professionellt till styrelser

Ägare, grundare, aktieinnehavare, investerare - se till att utvärdera och rekrytera professionellt till era styrelser! Med rätt sammansättning av kompetens , erfarenhet och personliga förmågor i styrelser och ledning skapas bästa utväxling på innovation och...

läs mer