Det tvärfunktionella perspektivet – en blomstrande succé

Maria Wieloch

Kategorichef Frukt & Grönt, ICA Sverige AB



Maria Wieloch, idag Kategorichef för Frukt & Grönt  ICA Sverige AB, tidigare Kategorichef för Blommor  ICA Sverige AB, berättar om den framgång ICA uppnådde genom att arbeta med ett tvärfunktionellt perspektiv i ett affärsutvecklingsprojekt i mångmiljardsklassen.  Hon ger här sina lärdomar och rekommendationer om hur man lyckas nå optimal framgång för affären och verksamheten genom att arbeta tvärfunktionellt i organisation och verksamhet.

Efter att ha drivit och deltagit i flera projekt inom ICA är det tydligt för mig att för att nå nya mål med affären behöver man allt som oftast ta hänsyn till hela eller delar av organisationen. Det tvärfunktionella perspektivet glöms ibland bort vilket kan leda till ineffektivitet och missyckande genom t ex ”Not invented here”-syndromet. Det är otroligt viktigt att tidigt i utvecklingsprocessen identifiera de funktioner och kompetenser som på ett eller annat sätt kommer bidra till det slutliga resultatet, men som också blir påverkade av eventuella förändringar. Det är också viktigt att vid inledande diskussioner om resurser och prioriteringar göra en noggrann kartläggning och sen löpande  under projektets gång förankra och kommunicera löpande med samtliga intressenter.

Genom ett tvärfunktionellt synsätt och projektmodell ser vi på ICA att vi lyckas med våra projekt Ett av succeprojekten som ICA drivit under åren är att lyfta ICAS blomaffär till nya höjder, och detta projekt har drivits tillsammans med Crozz. Crozz identifierade snabbt möjliga vägar framåt, hela tiden med det tvärfunktionella perspektivet för ögonen. Kombinationen av deras fantastiska projektledning och lösningar för helheten av affären tillsammans med ICAs erfarenhet och kunskap inom kategorin skapade framgång både externt som internt på ICA.

Vi ser att resultaten av detta projekt med ett tvärfunktionellt perspektiv blir bestående då alla tidigt är med på tåget, förändringarna blir snabbt och på ett naturligt sätt en del av det nya. Projektet utvecklade bl a butiksdriften, säljlösning, utbildning, logistik och interna arbetssätt och funktioner för att lyckas ta en ledande position inom blommor i dagligvaruhandeln i Sverige.

Genom ett lyckat samarbete med Crozz kunde vi öka ICA Sverige ABs affär inom blommor med 50% på tre år. Att Anna Christiansson, senior Business & Management konsult på Crozz dessutom har ett skarpt öga för övergripande processer och ett otroligt proffsigt, men prestigelöst förhållningssätt till dem hon möter gör att hon snabbt vinner förtroende och kommer affären och människorna nära, även detta en nyckel för ett lyckat resultat!

Mer läsning

CFO om blomstrande klimatsmart verksamhet

CFO om blomstrande klimatsmart verksamhet

Crozz har sedan ett par år tillbaka stärkt upp Blomsterboda AB, koncernen med varumärkena Rydells blommor och S-Blommor i sin portfölj, med kompetens inom ekonomi och finans. Under våren 2021 fick Crozz uppdraget att rekrytera en senior Business Controller som skulle...

läs mer
Vi på Crozz önskar dig en härlig sommar!

Vi på Crozz önskar dig en härlig sommar!

Vi på Crozz önskar alla våra kunder, konsulter, kandidater och samarbetspartners en riktigt härlig och skön sommar. Vi passar också på att summera tio intensiva, händelserika och fantastiskt roliga månader sedan Crozz slog upp dörrarna på marknaden. Crozz-teamet har...

läs mer
Crozz inleder samarbete för barn och ungas hälsa

Crozz inleder samarbete för barn och ungas hälsa

Barn och ungas hälsa är långt ifrån på topp. Enligt Generation Peps senaste undersökning, Pep-rapporten 2020, är det endast 2 av 10 svenska barn och ungdomar som når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet per dag. Aldrig tidigare har det varit så viktigt att...

läs mer
Tiden går snabbt när man har roligt!

Tiden går snabbt när man har roligt!

Vi bad vår nya kollega Cecilia Jegander berätta lite om hur hon tycker att den första tiden har varit hos oss på Crozz. Det här sa hon ..."Tiden går snabbt när man har roligt!"... ett talesätt som verkligen stämmer in på min känsla när jag summerar mina fyra första...

läs mer
Vart tog vägen vägen?

Vart tog vägen vägen?

Förebygg, ta kommandot och navigera rätt! Crozz är ofta med och ger råd till sina kunder om hur individer och team kan utvecklas för att stå starka när företaget utvecklas och förändras. Vi är inne i stark förändring och inför hösten 2021 förutspås en ström av...

läs mer