Crozz har sedan ett par år tillbaka stärkt upp Blomsterboda AB, koncernen med varumärkena Rydells blommor och S-Blommor i sin portfölj, med kompetens inom ekonomi och finans. Under våren 2021 fick Crozz uppdraget att rekrytera en senior Business Controller som skulle vara starkt bidragande i den förändringsresa Blomsterboda inlett under 2020.
Vi har träffat Åse Berglund, CFO på Blomsterboda AB, och ställde några snabba frågor om deras verksamhet och framtidsutsikter.
Åse, kan inte du berätta om Blomsterbodas historia och vilka ni är idag?
Vår (växt)resa började för över 100 år sen, 1912 på Kornhamnstorg, när John Ryde började sälja blommor från lokala handelsträdgårdar. Blomsterboda bildades när Rydells gick ihop med S-Blommor. Ett gott beslut har det visat sig.
Från vårt egna växthus i Vallentuna och tillsammans med våra lokala odlare vårdar vi idag förtroendet att sälja blommor bland 550 dagligvaruhandlare.
Blomsterboda har också blivit Sveriges största bukettbinderi och en av Sveriges största odlare av tulpaner, som vi dessutom stolt kan berätta är klimatsmarta. Vi har över 300 anställda som tillsammans får Blomsterboda att blomstra året om,
säsong efter säsong.
Hur ser du på dagligvarubranschens framtid med fokus på försäljning av blommor?
Utsikten ser hittills riktigt god ut. Vi vet att etablering kan gå väldigt fort, det gäller bara att strö ut sina frön i en ”bördig jord”, alltså investera i rätt saker för att sedan se företaget växa på ett friskt sätt.
Blommor och växter är något som aldrig kommer gå ur tiden, det finns för många entusiaster för att en sådan produkt skulle dö ut. Vi människor dras dessutom mer än någonsin åt att skapa ett mer naturligt levnadssätt, se bara hur varje influenser pryder sina hem och mediaflöden med ännu en ny hållbar bukett.
Vi levererar blommor till butiken där du handlar mat, och så länge vi människor handlar mat så kan vi samtidigt köpa in veckans blommor. Då vårt varumärke är ledande i Sverige på att leverera fullservice av blomsteravdelningar i dagligvaruhandeln så har vi en trygg plats i branschen.
Varför har ni valt Crozz som samarbetspartner när ni har behov av att utveckla er organisation och stärka upp och rekrytera in kompetens?
Med sin mångåriga erfarenhet och kompetens har Crozz förmågan att snabbt sätta sig in i vår verksamhet och våra utmaningar, vilket gör att de blir en värdefull rådgivare till oss när det kommer till vilken kompetens vi behöver stärka upp med. För oss är det viktigt att vi kan ha bra dialog och rådgivning när vi tar fram kravprofil och senare i
rekryteringsprocessen utvärderar intressanta kandidater för att identifiera den kandidat som matchar tjänsten bäst.
Sen har ju Crozz ett mycket kvalificerat och stort nätverk av ekonomer, vilket gör att vi alltid har fått väldigt ”rätt” profiler presenterade för oss. Vi känner att vi alltid får ett 100% engagemang och är helt trygga med att Crozz kommer att möta upp våra förväntningar på en professionellt genomförd rekryteringsprocess och ett resultat vi är mer än nöjda med.
Crozz byter namn till – LYL People
Crozz = LYL People! LYL People HR, Communication & Commercial Love Your (work) Life! Nu händer det: Crozz Interim & Rekrytering byter namn till LYL People och tar nästa steg på tillväxtresan! Louise Junghahn tillsammans med några av branschens tyngsta...