CFO om blomstrande klimatsmart verksamhet

Åse Berglund

Åse Berglund, CFO Blomsterboda

Crozz har sedan ett par år tillbaka stärkt upp Blomsterboda AB, koncernen med varumärkena Rydells blommor och S-Blommor i sin portfölj, med kompetens inom ekonomi och finans. Under våren 2021 fick Crozz uppdraget att rekrytera en senior Business Controller som skulle vara starkt bidragande i den förändringsresa Blomsterboda inlett under 2020.

Vi har träffat Åse Berglund, CFO på Blomsterboda AB, och ställde några snabba frågor om deras verksamhet och framtidsutsikter.

Åse, kan inte du berätta om Blomsterbodas historia och vilka ni är idag?
Vår (växt)resa började för över 100 år sen, 1912 på Kornhamnstorg, när John Ryde började sälja blommor från lokala handelsträdgårdar. Blomsterboda bildades när Rydells gick ihop med S-Blommor. Ett gott beslut har det visat sig.
Från vårt egna växthus i Vallentuna och tillsammans med våra lokala odlare vårdar vi idag förtroendet att sälja blommor bland 550 dagligvaruhandlare.

Blomsterboda har också blivit Sveriges största bukettbinderi och en av Sveriges största odlare av tulpaner, som vi dessutom stolt kan berätta är klimatsmarta. Vi har över 300 anställda som tillsammans får Blomsterboda att blomstra året om,
säsong efter säsong.

Hur ser du på dagligvarubranschens framtid med fokus på försäljning av blommor?
Utsikten ser hittills riktigt god ut. Vi vet att etablering kan gå väldigt fort, det gäller bara att strö ut sina frön i en ”bördig jord”, alltså investera i rätt saker för att sedan se företaget växa på ett friskt sätt.

Blommor och växter är något som aldrig kommer gå ur tiden, det finns för många entusiaster för att en sådan produkt skulle dö ut. Vi människor dras dessutom mer än någonsin åt att skapa ett mer naturligt levnadssätt, se bara hur varje influenser pryder sina hem och mediaflöden med ännu en ny hållbar bukett.

Vi levererar blommor till butiken där du handlar mat, och så länge vi människor handlar mat så kan vi samtidigt köpa in veckans blommor. Då vårt varumärke är ledande i Sverige på att leverera fullservice av blomsteravdelningar i dagligvaruhandeln så har vi en trygg plats i branschen.

Varför har ni valt Crozz som samarbetspartner när ni har behov av att utveckla er organisation och stärka upp och rekrytera in kompetens?
Med sin mångåriga erfarenhet och kompetens har Crozz förmågan att snabbt sätta sig in i vår verksamhet och våra utmaningar, vilket gör att de blir en värdefull rådgivare till oss när det kommer till vilken kompetens vi behöver stärka upp med. För oss är det viktigt att vi kan ha bra dialog och rådgivning när vi tar fram kravprofil och senare i
rekryteringsprocessen utvärderar intressanta kandidater för att identifiera den kandidat som matchar tjänsten bäst.

Sen har ju Crozz ett mycket kvalificerat och stort nätverk av ekonomer, vilket gör att vi alltid har fått väldigt ”rätt” profiler presenterade för oss. Vi känner att vi alltid får ett 100% engagemang och är helt trygga med att Crozz kommer att möta upp våra förväntningar på en professionellt genomförd rekryteringsprocess och ett resultat vi är mer än nöjda med.

Mer läsning

Det tvärfunktionella perspektivet – en blomstrande succé

Det tvärfunktionella perspektivet – en blomstrande succé

Maria Wieloch, idag Kategorichef för Frukt & Grönt på ICA Sverige AB, tidigare Kategorichef för Blommor på ICA Sverige AB, berättar om den framgång ICA uppnådde genom att arbeta med ett tvärfunktionellt perspektiv i ett affärsutvecklingsprojekt i...

läs mer
Crozz växer och välkomnar Cecilia Jegander

Crozz växer och välkomnar Cecilia Jegander

Den 1a februari välkomnar vi varmt vår nya kollega Cecilia Jegander som blir ett värdefullt tilllskott till vårt team och som rekryteringskonsult hos Crozz. Cecilia har de senaste åren etablerat sig som senior executive search- och rekryteringskonsult med stor...

läs mer
Till jul tänker vi på barnen!

Till jul tänker vi på barnen!

I år väljer Crozz att ge en julgåva till Giving People, en organisation som arbetar för att minska utanförskapet för barn och fånga upp familjer som är i fattigdom eller på väg in i det. 232 000 barn lever i fattigdom i Sverige idag och snabba...

läs mer
Strategi för tillväxt

Strategi för tillväxt

Åsa har sin bakgrund och erfarenhet från flera olika managementpositioner inom commercial och marketing på internationella företag. Det har varit på både produkt- och tjänstesidan och hon har haft förmånen att arbeta med det hon tycker...

läs mer
Utvärdera och rekrytera professionellt till styrelser

Utvärdera och rekrytera professionellt till styrelser

Ägare, grundare, aktieinnehavare, investerare - se till att utvärdera och rekrytera professionellt till era styrelser! Med rätt sammansättning av kompetens , erfarenhet och personliga förmågor i styrelser och ledning skapas bästa utväxling på innovation och...

läs mer