Reflektioner efter ett antal olika vd-uppdrag, krångla inte till det!

Claes Mittjas

Tidigare vd Medley, vd Tikkurila Sverige (fd Alcro-Beckers), vd Fruktbudet i Norden, Country Manager Sweden Vin - Vin & Sprit, vd Hemglass

Vad gör man när man tillträder som ny vd? Självklart beror det på statusen på bolaget men viktigt att få koll på nuläget och jag listar här några steg som jag själv har arbetat efter.

1. Få koll på nuläget
Någon typ av mätning tycker jag är viktigt för att se hur organisationen ser på målen, vart företaget är på väg, engagemang, vilja, arbetsglädje, etc. Det finns många olika typer av pulsmätningar men någon enkel två gånger per år tycker jag är väsentligt. Är det dåligt så är det ju bra att få veta det tänker jag.

2. Börja agera
Viktigt att snabbt börja agera! Om mätningen är bra så kanske det inte behöver vara så dramatiska förändringar, självklart lite beroende av den kurs styrelse och ägare har lagt fram. Är det däremot svaga siffror i mätningen, så känns det viktigt att agera snabbt och organisationen har då ofta en förväntan att det händer något. Jag har på några av de företag jag har varit paketerat det viktigaste såsom vision, fokusområden, kundlöfte, värdegrund samt mål i en enkel Affärsplan, en ”one pager”.

Det har varit väldigt lyckosamt och på ett par ställen gick vi från ”knallrött” till grönt gällande tydliga och motiverande mål och vilja och engagemang. Innan man gör det, så är det också viktigt att visa mätningen för hela organisationen även om den inte är bra. Det positiva är ju att det är lättare att agera kraftfullt från ett läge som inte är optimalt.

Viktigt att vara tydlig med vision, fokusområden, värdegrund och mål och som vd får man ”tjata om det” vid flera tillfällen. Ibland har jag också kompletterat Affärsplanen med en enkel handlingsplan, såsom mer information via ex. frukostmöten,
gemensamma fikaträffar, etc. Allt för att få med organisationen på resan.

3. Leva som man lär
Man har blickarna på sig mycket mer än man tror och det gäller att föregå med gott exempel! Man kan inte säga att vi ska arbeta hårt om man inte själv gör det. Jag har försökt vara synlig i hela organisationen och har man butiker, anläggningar eller kontor ute i landet så gäller det att regelbundet vara ute hos dom, inte bara en gång!

Jag har rest oerhört mycket ute i landet i mina dagar. Det finns en otrolig kraft när medarbetare på alla nivåer blir sedda. På ett ställe jag var så bytte vi namn från ”HK” till ”Supportkontor”. Det blev väldigt lyckat och på det företaget var det precis det vi gjorde, vi supportade våra lokala enheter ute i landet. Jag tror att man måste vara genuin och brinna på riktigt när man har en ledande befattning för att kunna engagera medarbetarna. Jag tror på konferenser och kick offer men jag tror ännu mer på att få det att fungera i vardagen, det är på måndag kl.8 slaget står!

4. Ha lite kul!
Vi lägger mycket tid på våra arbetsplatser och jag tycker det är viktigt med glädje och skratt emellanåt. Vi är visserligen där för att jobba, men jag har upplevt att när arbetsglädjen ökar då ökar också engagemanget och man kan förflytta berg. Viktigt också att fira segrar och delsegrar på vägen!

Så sammanfattningsvis, mät, börja agera via någon form av tydlig paketering, var genuin och visa vägen för din organisation, ha lite kul och fira lite när det vänder och när det känns rätt! Min erfarenhet är att det går fort att vända upp ett företag / organisation när ”bollen” väl börjar rulla åt rätt håll!

Lycka till!
Claes Mittjas

Mer läsning

Vad gör en interimskonsult?

Vad gör en interimskonsult?

Crozz korta artikelserie om interimslösningar Del 4 Gemensamt för interimskonsulter är att det ofta är personer som är drivna, kunniga och så pass säkra på sin egen kompetens att de känner en trygghet i temporära roller som permanent sysselsättning. Betydligt...

läs mer
Hur fungerar Crozz interimsprocess?

Hur fungerar Crozz interimsprocess?

Crozz korta artikelserie om interimslösningar Del 3. Crozz får ofta förfrågningar om interimslösningar och många gånger är vi även med och rådger vid beslut om en interimslösning. När beslutet väl är taget tar vi beslut om en tidplan som passar den faktiska...

läs mer
När anlitas en interimskonsult?

När anlitas en interimskonsult?

Crozz korta artikelserie om interimslösningar Del 2. En interimslösning är ett bra alternativ vid exempelvis föräldraledighet, en tillfällig sjukfrånvaro, när en permanent rekrytering drar ut på tiden, när man är behov av tillfälligt tillskott av kompetens i...

läs mer
Vad är en interimslösning?

Vad är en interimslösning?

Crozz korta artikelserie om interimslösningar Del 1. Det korta svaret på frågan är att det är en resurslösning vid tillfälliga behov av chefer och specialister – Interim management. Interim management (latin) = ”tillfällig hantering”, dvs Interim management handlar om...

läs mer