Arbeta som interimskonsult

Karriär som tillfällig chef eller specialist?

Gemensamt för interimskonsulter är att de är personer som är tillräckligt drivna, kunniga och självsäkra på sin kompetens att de inte söker den trygghet som en anställning innebär. Betydligt större andel yngre personer har tagit det aktiva valet att bli interimskonsulter, vilket är en trend sedan ett par år tillbaka och som fortfarande håller i sig.

Därför är temporära roller som permanent sysselsättning attraktivt idag. I våra intervjuer med kandidater säger flertalet att de uppskattar resultatfokus och att finnas på plats under en tidsbegränsad period för att lösa ett specifikt problem. De har ofta nått en strategisk höjd de trivs med och är intresserade av att få en bredd i sin kompetens. Rollen som interimskonsult ger möjlighet till att få se en mängd olika företag, uppleva olika företagskulturer, olika affärsmodeller och människor. Det ger stor professionell och personlig utveckling.

Vad erbjuder ni för anställningsförhållanden om ni hyr ut mig till en uppdragsgivare?

Vi arbetar med underkonsulter under uppdragstiden. Som underkonsult fyller du i en timrapport och fakturerar oss månatligen. Om du inte har egen juridisk firma kan du agera under någon av de faktureringslösningar som finns på marknaden och som även erbjuder en individ möjligheten att agera underkonsult.

Vilka interimskonsulter är ni intresserade av att ha i er kandidatbas?

Vi är intresserade av alla interimskonsulter på chefs- eller specialistnivå inom våra specialistområden; HR, Ekonomi, Marknadsföring, Kommunikation och Affärsutveckling. Det innebär ett spann som sträcker sig från till exempel redovisningsspecialister till en senior CFO eller finanschef. Vi tillsätter också många roller inom general management som innefattar allt från teamchefer och kundservicechefer till seniora VD-positioner.

Hur långa brukar era uppdrag vara?

De allra vanligaste behoven brukar initialt vara under sex månader. Annars kan ett interimsuppdrag pågå från ett par månader upp till ett år.

Hur länge kan jag förvänta mig att en rekryteringsprocess hos er tar?

Vi har försöker presentera kandidater inom 1-3 dagar till vår kund. Den vanligaste rekryteringsprocessen brukar vara fem dagar och innefattar en första kontakt via telefon eller mail, en intervju med oss, vidare intervju med kundföretaget, referenstagning och avtalsskrivning. Vi vet att duktiga interimskonsulter ofta är efterfrågade och har varierande tillgänglighet. För att hålla alla parter nöjda är vår ambition därför att alla rekryteringsprocesser ska vara så snabba och smidiga som möjligt.

Har ni något särskilt branschfokus vad gäller interimsuppdrag, vilken erfarenhet ska jag ha för att vara intressant?

Nej, våra kunder finns i alla branscher och innefattar även både privata och offentliga aktörer. Så länge du arbetar som interimskonsult och har en befattning som motsvarar specialist eller chef är din profil intressant för oss.

Jag vill träffa er för ett förutsättningslöst möte, hur går jag tillväga?

Vi vill vara en tillgänglig organisation och har som ambition att träffa de flesta interimskonsulter som kommer in i vårt nätverk. Våra rekryteringskonsulter och researchers har därför kontinuerliga intervjuer med nya och erfarna interimskonsulter. Om du är intresserad av ett förutsättningslöst möte, kontakta någon av våra medarbetare.

Kan jag få uppdrag trots att jag har uppsägningstid?

Oftast inte, våra processer brukar vanligen vara tre till fem dagar vilket blir omöjligt för någon som sitter med lång uppsägningstid.

Behöver jag vara en van interimskonsult för att vara aktuell för era roller?

Många gånger premieras vana interimskonsulter i rekryteringsprocesser men det är sällan ett krav från varken oss eller kundföretaget. Alla måste börja någonstans och flera av våra tillsatta interimskonsulter har fått sitt första uppdrag genom oss.

Måste jag ha eget bolag för att bli uthyrd av er?

Nej, vi arbetar med underkonsulter som har egen juridisk person registrerad hos Bolagsverket och konsulter som fakturerar via faktueringslösningar online.

Hur uppdaterar jag min ansökan hos er med nytt cv och tillgänglighet?

Vi uppskattar att ni håller kontakt med oss. Vår garanti mot vad gäller att presentera kandidater inom 1-3 dagar till kund är mycket beroende på att kandidater är duktiga på att uppdatera oss med sin tillgänglighet så vi vet vilka som är aktuella för brådskande uppdrag och inte. För att uppdatera din profil med nya dokument som cv och personligt brev gör du det genom att logga in på din profil hos crozz.se. Om du bara vill flagga för att du är tillgänglig för nya uppdrag och redan finns i vår databas kan du enkelt maila någon av Crozz rekryteringskonsulter.

Jag är intresserad av att ta steget och bli interimskonsult, hur ska jag gå tillväga?

Att bli interimskonsult har blivit ett allt vanligare karriärsteg och konsultmarknaden för kandidater växer kraftigt. Är du en av dem som vill gå från anställning till konsultroll är du alltid välkommen att höra av dig till oss för ett samtal eller ett förutsättningslöst möte. Kontakten med oss är konfidentiell.

Jag bor inte i någon av Sveriges största städer, har ni uppdrag till mig?

Ja, våra befintliga kunder och målföretag finns över hela Sverige. Därför har vi en enorm bredd i vårt nätverk som innefattar interimskonsulter från Sveriges sydligaste delar till nordligaste Norrland.

Exempel på interimsuppdrag

HR

EKONOMI

MARKNADSFÖRING & KOMMUNIKATION

COMMERCIAL

HR Chef

HR Ansvarig

HR Business Partner

HR Generalist

Talent Aquisition Manager

Employer branding specialist

CFO

Ekonomichef

Redovisningschef

Business controller

Financial controller

Redovisningsekonom

Marknadschef

Kommunikationschef

Brand Manager 

Produktchef

Press & PR Ansvarig

Kommunikationsstrateg

VD

COO

Försäljningschef

Affärsutvecklingschef

E-commerce manager

Produktägare

HR

HR Chef

HR Ansvarig

HR Business Partner

HR Generalist

Talent Aquisition Manager

Employer branding specialist

EKONOMI

CFO

Ekonomichef

Redovisningschef

Business controller

Financial controller

Redovisningsekonom

MARKNADSFÖRING & KOMMUNIKATION

Marknadschef

Kommunikationschef

Brand Manager 

Produktchef

Press & PR Ansvarig

Kommunikationsstrateg

COMMERCIAL

VD

COO

Försäljningschef

Affärsutvecklingschef

E-commerce manager

Produktägare

“När vi skulle rekrytera ersättare till vår Ekonomichef fick jag kontakt med Louise Junghahn. Det visade sig att det skulle bli ett lyckat samarbete. Hennes kompetens inom området och nätverk av kvalificerade kandidater i kombination med ett professionellt agerande...

läs mer

"Som VD för ett ägarlett bolag ser jag det som väldigt positivt att vi har en styrelse som förutom...

läs mer

"Jag kontaktade Louise Junghahn när vår Produktgruppchef för varumärkena Alcro och Beckers skulle...

läs mer

"När jag efter en lång karriär som chef och ledare inom en och samma bransch sökte en ny miljö,...

läs mer

Några av Crozz kunder

Nordea logotyp
detalj

Samarbeta med oss

Vi tar gärna en dialog kring hur vi tillsammans skapar framgång för er verksamhet och affär.